Termékeink szinte minden magyarországi háztartásban megtalálhatók

 

– Milyen mérföldkövek határozták meg a cég első húsz évét?

– A kezdetek kezdetén feleségemmel, Vajdáné Csata Szilviával mindketten teljes munkaidőben, alkalmazottként dolgoztunk, és csak a szabadidőnkben kezdtünk el higiéniai papírtermékekkel kereskedni. Mivel mindketten vállalkozó szelleműek vagyunk, az első sikereken fellelkesülve gyorsan tovább is léptünk: megvettük az első használt gyártógépünket. Soroksáron indítottuk be a termelést, 2004-ben már nagy teljesítményű berendezéseket vettünk, 2008-ban pedig zöldmezős beruházásként megépült új, budapesti központunk. Ez kapacitásbeli áttörést jelentett, egyre több, nagy volumenű nemzetközi szerződést köthettünk, ami megalapozta exportértékesítésünket. Forgalmunk évről évre nagyobb mértékben származott külpiaci értékesítésből, és jelentős stratégiai exportterületünkké vált Skandinávia. Ez alapozta meg aztán azt a döntést, amely alapján 2013-ban megvásároltunk Norvégiában egy nagy múltra visszatekintő, alappapír- és feldolgozó gyárat. A Drammen városát átszelő folyó partján működő gyár már több mint 100 éves. A Vajda-Papír Scandinavia egyébként az egyetlen higiéniai papírtermékeket gyártó vállalat Norvégiában.

A külföldi beruházást követően, 2014 nyarán már 1,8 milliárd forint értékű kapacitásbővítő nagyberuházást valósítottunk meg itthon, amely a tekercses termékek gyártása terén nyitott új távlatokat. A következő lépcsőfok a magasabb feldolgozottságú termékek előállítása volt, majd a higiéniai-alappapír gyártó és feldolgozó üzem, amely 15 milliárd forint összértékű beruházás során készült el Dunaföldváron 2018 őszére. Az itt telepített új technológia lehetővé teszi, hogy gyárunk egyre több munkafolyamatot itthon végezzen, és magasabb minőségben szolgáljon ki ügyfeleket immár a világ több mint 20 országában.

A budapesti, dunaföldvári és norvégiai üzemek mind komoly tervezés és kellő bátorság eredményei. Ennek a bátorságnak és kitartásnak is köszönhető, hogy cégcsoportunk versenyképessége a magas feldolgozottságú termék előállítása miatt fokozottan javul. Vállalatcsoportunk árbevételét 2017-hez képest több mint 17 százalékkal, 37,5 milliárd forintra növeltük 2018-ban, és 2019-re is forgalomnövekedést irányoztunk elő.

– A termékportfólió miként változott az elmúlt húsz évben?

– Büszke vagyok arra, hogy két évtized alatt termékeink már szinte minden magyarországi háztartásban megtalálhatók, annak ellenére is, hogy az igények folyamatosan változnak. A toalettpapír és a papír zsebkendő alapvető termék, de egyfajta prémiumizáció figyelhető meg ezekben a kategóriákban. A papírszalvéta mindennapos használata háztartásonként változó, a fiatalabb generációk például már többnyire papírtörlővel helyettesítik, de ünnepi alkalomkor továbbra is megjelennek stílusos asztali kiegészítőként. Kiemelten fontos számunkra a papírtörlő kategória, hiszen ebben a dinamikusan fejlődő szegmensben, a Vajda-Papír a márkatermékek között piacvezető gyártó a Nielsen adatok alapján (forrás: Nielsen háztartási papírpiaci adatbank, MAT2019­APR időszak). A teljes magyar háztartási papírpiacon pedig második márkatermék gyártói pozícióval büszkélkedhetünk. Fontos, hogy mindhárom gyártóegységünk előállít kereskedelmi saját márkás termékeket és gyártói márkákat is, így a Vajda-Papír messze a legnagyobb higiéniai papírtermék gyártó vállalat Magyarországon, és az egyik legnagyobb Közép-Kelet-Európában is.

Főmárkánk, a 2011-ben bevezetett gyártói márka, az Ooops!, amelyből hosszú távon nemzetközi márkát építünk. A széles körű disztribúciónak és az Ooops! termékfejlesztéseinek köszönhetően pedig máris közkedveltté vált a gyártói márka Magyarországon, valamint a stratégiai fontosságú skandináv, baltikumi vásárlók körében. Büszkék vagyunk a rövid idő alatt erős márkaismertséget és törzsvásárlókat szerzett Ooops!-ra, amelyet magyarországi viszonylatban egyedülálló módon, hazai gyártású reklámfilmmel és 360°-os marketingkommunikációs stratégiával is támogatunk. Idén új tévékampány is indult Ördög Nórával a főszerepben, aki az Ooops! szinte minden praktikát ismerő háziasszonya, s belépve egy normál család életébe, mindennapi balul elsült helyzetre nyújt kézenfekvő megoldásokat az Ooops! termékekkel.

– Nemcsak piaci eredményeik, hanem innovatív megoldásaik is a sikert jelzik.

– Örökös hajtóerő számunkra, hogy termékeink fejlesztése során megértsük és kiszolgáljuk az új fogyasztói igényeket. Elengedhetetlen az innováció, a 90 darabos papír zsebkendő szegmensben például a könnyen nyitható és visszazárható csomagolással javítottuk a fogyasztók felhasználási kényelmét és a higiénikusságot. Ez a megoldás kezdetben csak az Ooops! papír zsebkendőin volt megtalálható, de mára már több versenytárs is lekövette trendszetter megoldásunkat. Nagyon fontos a fejlesztések és új technológiák bevezetése során az is, hogy a környezeti terhelést és például a szállítási költségeket csökkentve, optimalizálva energiahatékonyabban tudjunk termékeket előállítani, és kevesebb csomagolóanyagot használjunk fel.

– Milyen vállalati filozófia mentén szerveződik a cég külső és belső élete?

– Már több mint 500 munkatársat foglalkoztatunk, köztük külföldieket is, akiket, büszkén mondhatom, sikeresen integrálunk csapatunkba, a fiatal kollégák pedig több területen, sőt, akár több országban is kipróbálhatják magukat. Alapvetően a tanulószervezet szemléletű vállalati működés a miénk. Az edukáció – az on-the-job képzések és a képzési lehetőségek biztosítása –, valamint a folyamatok állandó felülvizsgálata beépül a munkatársak szemléletmódjába. Ez pedig inspirálja a munkatársak innováció iránti fogékonyságát. A Vajda-Papír emellett a gyárai környezetében biztosít lakhatást azoknak a munkavállalóknak, akik messzebbről vagy akár külföldről érkeztek. És természetesen az utazási, lakhatási támogatások vagy épp a meleg étkeztetés is része annak a programnak, amely segíti, hogy jól érezzék magukat nálunk munkatársaink. Az üzemi kollégáink könnyű fizikai munkát végeznek stabil, emberséges és családias környezetben. Mi családi vállalat vagyunk, büszkék vagyunk arra, hogy egy családból akár több generáció is hosszú távon elköteleződött mellettünk.

– Mik a rövid és hosszú távú tervek?

– Továbbra is komoly forgalomnövekedést tervezünk, aminek alapja a széles lefedettségű belföldi értékesítésünk és az exportunk bővülése, és terveink szerint folytatjuk a dunaföldvári üzemünk kapacitásbővítését. Emellett persze folyamatos marad a termékfejlesztés, hiszen már el is érkezett a jövő higiéniai papírtermékeinek új világa. Ennek első, irányt adó koncepciója, az ügynökségünk által tervezett, nemzetközi designversenynyertes, újragondolt, többfunkciós és látványos toalettpapír-csomagolás, az Ooops! USE. A távolabbi tervekben kihívásként jelenik meg a generációváltás. A fiaim rotációban próbálják ki magukat a cégcsoport legkülönbözőbb területein, a marketingtől a termékfejlesztésen át egészen a gyártásig. Így nemcsak gondolatban készülünk az egyelőre a távoli jövőt jelentő, sikeres generációváltásra.

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Beszámoló a májusi webklubról

A klub első részében Schiller Márk arról beszélgetett tagjainkkal, hogy magánemberként hogyan élik meg a járványt, milyen generációs különbségeket fedeztek fel a karanténban és a