Optimizmus kérdőjelekkel – ez jellemzi az európai családi vállalkozásokat

A KPMG és a European Family Business 2013 decembere és 2014 júniusa után újból megkérdezte a családi vállalkozásokat kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról. A 878 válaszadó 70 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Ennek ellenére a jövedelmezőség visszaesése egyre többeket aggaszt: egy év alatt 9 százalékkal (47 százalékra) nőtt azon válaszadók száma, akik ezt a problémát tartják a legnagyobb kihívásnak.

A tehetségekért folytatott harc a megkérdezettek 42 százaléka szerint égető probléma a cégek számára; júniusban még 6 százalékkal kevesebb válaszadónak okozott gondot ez a témakör. Jelentősen nőtt a munkaerő költsége miatt aggódók száma: míg egy évvel ezelőtt csupán a válaszadók 15 százaléka, ma már 29 százaléka szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, amivel szembesülnek. Éppen ezért nem is meglepő, hogy a válaszadók fele örülne a munkaerő-piaci szabályozás reformjának.

A felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy a családi vállalkozásokra továbbra is a növekedés jellemző. A válaszadók 54 százaléka számolt be bevételeinek emelkedéséről (júniusban ez a szám 44 százalék volt). Az utóbbi fél évben a válaszadók 48 százaléka növelte munkavállalóinak számát is.

„Magyarországon a családi vállalkozások növekedését, fejlődését az organikus fejlődés mellett leginkább a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja támogatja, ami nagy népszerűségnek örvend. Ennek ellenére még mindig probléma az alulfinanszírozottság, különösen a felvásárlások finanszírozása kapcsán. Probléma a bizalomhiány, illetve az ennek következtében kialakuló nagyon központosított vezetési struktúra, illetve az is, hogy a cégutódlásra nincs kidolgozott stratégia, ami miatt sok társaság nem tudja majd folytatni tevékenységét a jövőben” – mondta Mádi-Szabó Zoltán, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője.

„Az eredmények újból azt mutatják, hogy a családi vállalkozások fejlődnek. Ugyanakkor, ahogy azt már az előző felmérések alkalmával is láttuk, egyre nő a jövedelmezőség miatti nyomás, és aggasztó a tehetségekért folytatott harc valamint a munkáltatás komplexitása. Ez egy jelzés a döntéshozók számára, hogy sürgős beavatkozásra van szükség” – tette hozzá Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

 

Megjegyzés:

A „European Family Business Barometer” 878 kitöltött online kérdőíven alapul, a válaszok a European Family Business szövetség tagjaitól, 18 országból érkeztek (Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország). Az adatfelvétel 2014. szeptember 15-től október 20-ig tartott.

A kiadvány ide kattintva érhető el. A 2014. júniusi felmérés itt olvasható.

A European Family Business (EFB) azon nemzeti szervezetek szövetsége, melyek a régóta családi tulajdonban álló vállalatokat, legyenek azok kis-, közepes vagy nagyvállalatok, képviselik. Az EFB alá tartozó vállalatok összesített forgalma 1 billió euró, mely az európai GDP 9 százalékát adja. Az EFB missziója, hogy olyan szabályozások létrehozásáért lobbizzon, melyek elismerik a családi vállalkozások európai gazdasághoz való nélkülözhetetlen hozzájárulását és ugyanolyan bánásmódot biztosítson nekik, mint más vállalatoknak.

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Beszámoló a májusi webklubról

A klub első részében Schiller Márk arról beszélgetett tagjainkkal, hogy magánemberként hogyan élik meg a járványt, milyen generációs különbségeket fedeztek fel a karanténban és a