Nőtt a leszakadó vállalkozások aránya

Második alkalommal mérte fel az Inspira Research a hazai kis- és középvállalkozások üzleti potenciálját. Az országosan reprezentatív kutatás keretében összesen hatszáz, 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező cég vezetőjét kérdezték meg üzleti és innovációs terveikről.

Az új módszertanú kutatás a kkv-szektor innovációs mutatóit vizsgálja, nem egy-egy jellemzőjük, például árbevételük alapján rangsorolja a cégeket, hanem a vezetőik által érzékelt piaci pozíció és teljesítmény, a vállalkozás jövőbeni várakozásai és innovációs hajlandósága szerint értékeli a szereplőket. A felmérés tisztább jövőképet rajzol a kis- és középvállalatokról, és összehasonlítható adatokkal szolgál a szektor működéséről. A felmérés betekintést enged abba, hogyan látják a cégek saját helyzetüket, innovációs lehetőségeiket, erőforrás- és eszközállomány-bővülésüket, valamint digitalizációs fejlesztéseiket Magyarországon.

Figyelmeztető jelek

A friss felmérés eredményei azt mutatják, hogy míg a legmagasabb üzleti potenciállal bíró vállalkozások – jellemzően 20 fős vagy annál nagyobb, ipari vállalkozások – aránya változatlan maradt (24%), a múlt évhez képest átrendeződés történt az alacsonyabb potenciállal bíró szegmensnél, melyhez főleg kis létszámú agrárvállalkozások tartoznak. A kkv-szektor bővülésének tehát a feldolgozóipar, az autógyáraknak és nagyüzemeknek beszállító kisebb ipari cégek mozgatórugói.

A jelek szerint a mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalkozások támogatásra szorulnak. Az agrárszektor az elmúlt években nem tartozott a legalsó, leszakadó szegmenshez.

A leszakadók egyre nehezebben tudnak majd visszakapaszkodni az élmezőnybe, így időben kell lépniük, ha ezt el akarják kerülni. A bankok tudatos pénzügyi megoldásokkal és plusz forrásokkal segíteni tudják ezt a folyamatot.

Rugalmasak az újgenerációs családi vállalkozások

Az idei kutatás eredményei alapján továbbra is a családi vállalkozások aránya a legmagasabb a legdinamikusabb, innovációra leginkább nyitott cégek között. Úgy látszik, ezek a cégek felmérték, hogy a nagyvállalatok fejlődésével csak úgy tudnak lépést tartani, ha követik a piaci trendeket, és gyorsan hozzák meg az innovációval kapcsolatos döntéseiket.

A hatékony döntéshozatalt egyrészt méretük és felépítésük is segíti, másrészt nagy hangsúlyt kap a családi vállalkozásoknál jelenleg is végbemenő generációváltás: az újabb nemzedék ugyanis már jóval nyitottabb az innovatív megoldásokra.

A kisebb családi vállalkozások új generációja helyzeti előnyben van az új folyamatok, eljárások implementálását illetően, hiszen a vállalkozást vezető, tapasztalt családtagtól első kézből kap információkat, míg a lehetséges innovatív megoldásokat maga tudja becsatornázni a vállalkozás működésébe. Emellett természetesen az ilyen típusú vállalkozások számára az innováció mértéke és költsége is alacsonyabb a nagyobb cégekhez képest, ennek megfelelően rugalmasabbak is.

Közép- és Kelet-Magyarország vállalkozásai optimistábbak, mint nyugati és déli társaik

A legnagyobb üzleti potenciálú cégek között felülreprezentáltak a központi régió és Kelet-Magyarország cégei. Ők a legoptimistábbak a jövőbeli korszerűsítési, beruházási és innovációs lehetőségeket illetően a teljes szektorhoz és a kutatás 2018-as adataihoz képest is. Nem meglepő, hiszen az elmúlt években jelentős nagyüzemi beruházások valósultak meg ezeken a területeken, így a régiók vállalkozásai nagy potenciált látnak abban, hogy üzleti partnerekké válhassanak, illetve technológiailag felzárkózzanak.

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Beszámoló a májusi webklubról

A klub első részében Schiller Márk arról beszélgetett tagjainkkal, hogy magánemberként hogyan élik meg a járványt, milyen generációs különbségeket fedeztek fel a karanténban és a