Nem lehet jövőálló vállalatot építeni jelentős innováció nélkül

Cégüket 1916-ban alapították. A 80-as években édesapjának köszönhetően jelentős laboratóriumi fejlesztésekre került sor, és elkezdték bevezetni az akkor még alacsony népszerűségnek örvendő vizesbázisú festékeket. Marlies 1994-ben csatlakozott a családi céghez és 2010-ben elnyerte az év üzletasszonya díjat. Ma már az 5. generáció cseperedik fel (testvére két gyermeke). Unokahúga ezalkalommal el is kísérte őt konferenciánkra. A holland király (Wilmos Sándor) azzal ismerte el munkásságukat, hogy a családnak királyi titulust adott. 

 

Éves forgalmuk 45 millió euró és 230 főt foglalkoztatnak, így középméretű vállalatnak számítanak Hollandiában. Termékeiket (dekoratív és UV bevonatos festékeiket) 15 saját üzletben és független kereskedőkön keresztül értékesítik. Startup cégük, a WYDO innovatív design termékeket gyárt.

 

Édesapja vegyészként nagy energiákat fektetett a kutatásba és a technológia folyamatos fejlesztésébe, ez elengedhetetlen volt a növekedéshez. A 60-as években kültéri fedőfestékeket fejlesztett ki a holland faházak kezelésére, a 70-es években bevezette a műgyantát, a 80-as években pedig egy teljesen új szinezőrendszert kísérletezett ki. 

 

Jelenleg a céget testvérével közösen 90%-ban tulajdonolják. Édesapjuk a korábban 100%-ban gyermekeinek eladott tulajdonrészből 10%-ot visszavásárolt magának, mert nagyon unatkozott. Háromhavonta tartanak megbeszéléseket, ahol mindenben együtt döntenek, de az ötletek többsége Marliestól származik, aki a vállalat elnöke. Ő ezt a módszert fogja továbbörökíteni az utódokra is, hiszen ezt látta édesapjától. 22 éves unokaöccse – szabad akaratából – tavaly csatlakozott a céghez.  

 

Számukra kiemelt fontosságú a környezetvédelem és vallják, hogy jelentős innováció nélkül nem beszélhetünk fenntartható jövőről. Az ENSZ jelentése szerint a biodiverzitás, vagyis az élővilág sokféleségének, a fajok számának csökkenése (napi 3 faj hal ki!) jelentősebb, mint az éghajlatváltozás. David Attenborough szavait idézte, miszerint régen a természet határozta meg, hogyan élhet túl az ember, ma az ember határozza meg, hogyan élhet túl a természet. Darwin szerint csak az él túl, aki a megváltozott körülményekhez alkalmazkodni tud. A ma zajló tömeges kipusztulásokat az ember okozza, ugyanakkor a nyersanyagok is fogynak. A GDP folyamatos növekedése tovább nem fenntartható, a profit nem lehet cél, csupán eszköz. A fennmaradáshoz új üzleti modellek és új növekedési fogalmak szükségesek. Ezek kialakításában kulcsszerepet játszanak a családi vállalatok, mint a társadalom alapvető elemei. Mindig is ők segítették át az országok gazdaságait a válságokon. Most sincs ez másképp, hiszen a családi vállalatok türelmes tőkével rendelkeznek, ki tudják várni a válságokat, a fenntarthatóság és az innováció pedig a vezérfonaluk.

 

Hollandiában a festékszektor azt a célt tűzte ki magának, hogy 2030-ra a festékek 50%-át biomassza alapú vegyipari tevékenység állítsa elő!

 

2016-ban cégük elnyerte a B-CORP minősítést, melynek segítségével a vállalat mérhetővé és láthatóvá tudja tenni, hogyan képviseli a tulajdonosi elvárások mellett saját alkalmazottai, helyi közössége és a környezet érdekeit is. A tanúsítás révén az ügyfelek, a munkavállalók és a partnerek egyértelműen meg tudják különböztetni a negatív környezeti hatásaik minimalizálására és társadalmi hasznosságuk maximalizálására törekvő vállalatokat a hagyományos, tisztán vagy többségében profitorientált üzleti vállalkozásoktól. Kezdetben a vezetőségük nem támogatta ezt a törekvésüket, de az elmúlt 3 év bebizonyította nekik, hogy ez a jó irány. Megújuló energiaforrásokat használnak, a gyártás során a vizet újrahasznosítják, zöld nagyköveteik pedig az ENSZ célok szem előtt tartásával egyfajta lelkesítő szerepet töltenek be. Csatlakoztak az FBN-I Polaris mozgalmához és elsőként kezdték el gyártani a bioalapú festékeket. A zöld vegyészeten alapuló új technológiákat alkalmazzák a magas minőségű és hosszú élettartamú festékek, klímasemleges termékek gyártásához. A folyamatos innováció tehát elengedhetetlen a túléléshez.

Ha az elmúlt 100 évben nem lettek volna fenntarthatóak, akkor ma már nem is léteznének. Úgy gondolják, hogy ha családként jól érzik magukat miközben felelős döntéseket hoznak a környezetért, akkor a következő 100 évben is fennmaradhatnak.

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Beszámoló a májusi webklubról

A klub első részében Schiller Márk arról beszélgetett tagjainkkal, hogy magánemberként hogyan élik meg a járványt, milyen generációs különbségeket fedeztek fel a karanténban és a