2014-ben nincs megkülönböztetés az adózók között aszerint, hogy a kötelezettségek megsértése mögött milyen adózói szándék lesz érvényes. Az adóellenőrzés még a legprecízebb adózó esetében is ugyanolyan szigorral húzódik, nem különül el egymástól a hibát vétő és a szándékos adóelkerülő adózó. A szigor mindenkire azonos módon és mértékben és megalapozottsággal bünteti az adókötelezettség elmulasztását, mint ahogy azokkal az adózókkal szemben teszi, akik szándékosan a törvények teljes megkerülésével működnek. Vagyis a fehér gazdaság egy-egy hibája, avagy fekete pöttye az adóhatóság szemében pont olyan fekete, mint a feketegazdaság, az adózási jogkövetkezmények is azonosak.
Idén az adónem ellenőrzések aránya csökken, a célvizsgálatok aránya növekedni fog. Ami, figyelembe véve, hogy a darabszámok alapján a célellenőrzések már tavalyi is az ellenőrzések közel 80 százalékát tették ki, utóbbiak terén további jelentős növekedést vetít előre. Mivel a célellenőrzések kevesebb időt igényelnek, gyorsabban le lehet folytatni őket, így több is végezhető belőlük. A célvizsgálatok között pedig az adatgyűjtésre irányuló ellenőrzések súlya növekszik. Ez a változás a vizsgálati darabszámokban jelentős elmozdulást jelent, vagyis az adóhatósági jelenlét idén növekedni fog, egyre többen és többször fognak találkozni az adóellenőrökkel.
Az ellenőrzés típusok tervezett arányszáma 2014. évre vonatkozóan
1. |
Bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzések (ideértve az egyszerűsített ellenőrzéseket is, ebből: |
60,5 % |
|
1.1 Legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzései (a tevékenységet záró ellenőrzések kivételével) |
10,2 %
|
|
1.2. Legnagyobb adóteljesítményű adózók körébe nem tartozó adózóknál végzett, az általános forgalmi adó adónemre is kiterjedő utólagos vizsgálatok (a tevékenységet záró ellenőrzések és a vagyongyarapodás vizsgálatára is kiterjedő ellenőrzések kivételével) |
48,2 %
|
|
1.3. Vagyongyarapodási vizsgálatok |
4,7 %
|
|
1.4. Bevallás kiegészítése alapján elrendelt ellenőrzések |
0,1 %
|
|
1.5. Kiutalás előtti ellenőrzések ebből: általános forgalmi adó adónem vizsgálatok |
9,8 % 7,8 % |
|
1.6. Átalakuló, tevékenységüket kezdő, a csőd, felszámolási, kényszertörlési eljárás alapján, vagy egyéb módon megszűnő vagy tevékenységüket jogutód nélkül megszüntető vállalkozások ellenőrzései |
8,7 %
|
|
1.7. Egyéb ellenőrzések |
18,3 % |
2. |
Állami garancia beváltásához kapcsolódó ellenőrzések |
0,5 % |
3. |
Egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzések |
27,30 % |
4. |
Adatok gyűjtését célzó, illetőleg egyes gazdasági események valódiságának vizsgálatára irányuló ellenőrzések |
11,4 % |
5. |
Ellenőrzéssel lezárt időszakra vonatkozó ismételt ellenőrzések |
0,1 % |
6. |
Egyéb Art.-on kívüli ellenőrzések (pl. 1+1 % ellenőrzése) |
0,2 % |
|
Összesen1 |
100,00% |
Az ok egyszerű, az idei évben elindult az online adatkapcsoltra képes pénztárgépek használata, amellyel a feketegazdaság visszaszorításában átütő fordulatot kíván elérni a hatóság. Az adóhatósági jelenlét ennek érdekében növekedni fog, az adózók megtapasztalják, hogy az új követelmények milyen módon kerülnek számonkérésre.
Az idei évben a korábbi évekhez hasonlóan a fő csapásirányok megmaradnak, a hivatal a korábbi évekhez hasonlóan intenzívebben fog ellenőrzési hatóságként fellépni. Abban nincs változás, hogy az Áfa ellenőrzések továbbra is vezető helyen maradnak. A munkaerő kölcsönzők, a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók a korábbi évekhez hasonlóan szintén célkeresztben maradnak, csakúgy, mint az eltitkolt jövedelmek feltárása. A társasági adó ellenőrzések továbbra is hangsúlyosak maradnak ott, ahol adó- vagy adóalap kedvezményt számolnak el az adóalanyok. Kiemelten számíthatnak az ellenőrzésre azok az adózók, akik fejlesztési adókedvezményt számoltak el, vagy támogatások után adókedvezményt érvényesítettek.
Megállapítások alakulása adónemenként:
2012
2013