Családban marad? Tervek nélkül nem

A PwC “CEE Family Business Survey: Family businesses at a crossroads” című tanulmányában – amely a PwC családi vállalkozásokról szóló globális felmérésének része – összesen 2 378 családi vállalkozást kérdeztek 40 országban, amelyből 162 tartozik a közép- és kelet-európai régióba.

Az új generáció

A közép- és kelet-európai családi vállalkozások 61%-a tervezi, hogy átadja vállalatát a jövőben a következő nemzedéknek, míg 28%-uk szeretné eladni vagy külső finanszírozókat bevonni üzletébe.

“Annak érdekében, hogy a következő generáció hatékonyan vehesse át az üzletvezetést, előbb tapasztalatra van szükségük. Így meglepő, hogy a közép- és kelet-európai családi vállalkozások többsége nem jelölte ki a jövőbeli vezetőket, illetve nem rendelkezik formális utódlási tervvel” – mondja Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa.

A megkérdezett vállalkozások mindössze 39%-a rendelkezik utódlási tervvel legalább néhány pozícióra vonatkozóan, míg globálisan ez az arány 53%. Hasonlóképpen, a régió családi vállalkozásainak csupán 29%-a foglalkoztat családtagot a következő generációból, míg világszerte a családi vállalkozások 55%-a.

A családi vállalkozásoknál a vezetéssel kapcsolatos konfliktusok nagyon rossz hatással lehetnek a családi viszonyokra, a jelentkező problémák ugyanakkor, mint például haláleset, válás, betegség vagy baleset, káoszba dönthetik a céget. Megfelelő eljárások azonban segíthetnek megelőzni, hogy az üzlettel kapcsolatos félreértések ne fajuljanak családi válsággá, illetve fordítva: a válságok se befolyásolják kedvezőtlenül az üzletvitelt. Ugyanakkor a családi vállalkozások mindössze 52%-a rendelkezik kidolgozott eljárással a konfliktusok kezelésére vonatkozóan, ez jóval alacsonyabb, mint a 83%-os globális átlag.

Növekedés a piaci kihívások ellenére

A nehéz piaci környezet ellenére a családi vállalkozások továbbra is jól teljesítenek és optimisták a jövőre vonatkozóan. A közép- és kelet-európai családi vállalkozások 67%-a növekedett az utóbbi évben, és 90%-uk számít további növekedésre a következő öt évben. 

A közép- és kelet-európai családi vállalkozások több mint fele véli úgy, hogy a geopolitikai kockázatok gátolják a növekedést: 54%-uk szerint az elkövetkező öt év legnagyobb kihívása a gazdasági környezet, valamint a politikai instabilitás, míg 51%-uk aggódik a folyton változó piaci környezet miatt.

Növekedési lehetőségek a külföldi piacokon

A közép- és kelet-európai vállalkozások a növekedés érdekében új üzleti lehetőségek után kutatnak. A régióbeli családi vállalkozások 78%-a értékesít jelenleg külföldön; a külföldi értékesítés átlagosan a bevétel 21%-át teszi ki. A régió vállalatai 2019-ig 29%-ra szeretnék növelni a külföldre irányuló értékesítést, és döntő többségük főleg Európán belül próbál terjeszkedni.
Tehetség és profizmus. 

Ahogy egyre több tapasztalatra tesznek szert, úgy próbálják egyre strukturáltabbá tenni vállalkozói kultúrájukat a régióban működő családi vállalkozások. Mind többet fektetnek üzletvitelük professzionalizálásába. A régión belül a válaszadók 52%-a emelte ki a professzionalizmust mint a legfontosabb kihívások egyikét, míg ezt globálisan a válaszadók csupán 40%-a említette.

Egy professzionálisabb szervezet létrehozásához a siker kulcsa a megfelelő emberek megtalálása; a régiós családi vállalkozások 61%-a gondolja úgy, hogy a tehetséges munkatársak megtalálása az egyik legfőbb kihívás a következő öt év során.

Technológia és innováció

A gyors technológiai változás a fő hajtóerő a piacon. A régiós családi vállalkozások 43%-a gondolja úgy, hogy a technológia átalakítja majd az üzleti tevékenységet a következő öt év alatt. Ezenfelül 73%-uk lát reklámlehetőséget a digitális csatornákban, továbbá a lehetséges előnyök kiaknázása céljából a válaszadók 70%-a látja szükségesnek az új digitális lehetőségek kihasználását. 

Általánosan elmondható, hogy a kelet- és közép-európai régió családi vállalkozásai kevésbé koncentrálnak az innovációra mint máshol. A régiós családi vállalkozások 46%-a tekinti az innováció szükségességét a legfőbb kihívásként, míg globálisan 64%-uk vallja ezt. Ahogy egyre jobban globalizálódik az üzletvitel, a régiós vállalkozások számára egyre nagyobb fenyegetést jelenthet a náluk jóval innovatívabb külföldi versenytársak piacra lépése.

Megosztás

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Beszámoló a májusi webklubról

A klub első részében Schiller Márk arról beszélgetett tagjainkkal, hogy magánemberként hogyan élik meg a járványt, milyen generációs különbségeket fedeztek fel a karanténban és a